του μη τακτικού Μέλους του Συνδέσμου μας κ.Ι.ΒΙΔΑΚΗ

Αξκού Οικονομολόγου ε.α. Π.Ν.

 

ΜΕΤΟΧΙΚA ΤΑΜΕΙA ENOΠΛΩΝ ΔΥΝΑΜΕΩΝ

ΣΤΑΧΥΟΛΟΓΗΣΗ ΥΛΙΚΟΥ ΚΑΙ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΙ


ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΑΠΟΘΕΜΑΤΙΚΩΝ ΤΟΥΣ ΣΤΗΝ ΤΡΑΠΕΖΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ (ΤτΕ)


Α. ΙΣΤΟΡΙΚΟ-ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΙ

Η Τράπεζα της Ελλάδας πράγματι επένδυε και ποσά των Στρατιωτικών Μετοχικών Ταμείων μαζί με χρήματα και των υπολοίπων ασφαλιστικών ταμείων σε ομ’ολογα του Ελληνικού Δημοσίου μεγαλύτερης αξίας από το ποσό της συμμετοχής των επι μέρους ταμείων για να αποκομίσει χρηματικό όφελος σε ποσοστό που θα κάλυπτε τα έξοδα της, το κέρδος της και τον τόκο προς τα συμμετέχοντα ασφαλιστικά ταμεία.

Ενα απο αυτα τα κοινα ομολογα ποσου περι τα 17.5 δις ευρω ληγει στο τελος μαρτιου 2012 στο οποιο το Π.Ν. πρεπει να συμμετεχει με ποσο περι τα 70-80 εκ ευρω (προφανως δε, θα υπαρχουν και αλλα που ληγουν στους επομενους μηνες). αυτα τα ομολογα, οπως ομολογησε ο ιδιος ο υπουργος οικονομικων κατα τη συνεντευξη τυπου που εδωσε το μεσημερι της περασμενης παρασκευης κουρευτηκαν απο την τραπεζα ελλαδας χωρις προφανως να ερωτηθουν τα ταμεια. απομενει να απαντηθει απο το κρατος εαν το κοστος απο το κουρεμα αυτο θα το απορροφησει η τραπεζα ελλαδας απο τα τυχον συσσωρευμενα κερδη της, η (διαζ) εαν θα το επωμισθουν τα συμμετεχοντα ασφαλιστικα ταμεια. αν και η λογικη λεει οτι δεν ειναι δυνατο να επιβαρυνει το κεφαλαιο των ταμειων η δυσμενης εκβαση μιας επενδυσης που επελεγη απο την τραπεζα ελλαδας, η προσωπικη μου αποψη ειναι οτι εαν το θεμα αντιμετωπιστει ως μη πιστωτικο γεγονος, θα συμβει το δευτερο και μακαρι να διαψευσθω.

Τα Ταμεία ρωτηθηκαν απο την κυβερνηση μονο για οσα ποσα ειχαν επενδυθει με ιδια πρωτοβουλια τους σε ελληνικα ομολογα που ληγουν την περιοδο αυτη, και απαντησαν οτι ναι μεν αναγνωριζουν την αναγκαιοτητα toy gia th svthria ths xvras πλην ομως δεν επιθυμουν να συμμετασχουν. υπηρχαν βεβαια και δυο αλλες επιλογες απαντησεως, εκ των οποιων η μια ηταν «ναι σε ολα», και η ετερη «οχι σε ολα». ομως με την ενεργοποιηση των ρητρων του μνημονιου, αφου το psi ξεπερασε την περασμενη παρασκευη το 90%, ενεργοποιηθηκαν οι σχετικες ρητρες του μνημονιου για καθολικη συμμετοχη στο γενικοτερο κουρεμα και του ποσου των 5-6 εκ. ευρω (οσον αφορα στο πν).

Το κουρεμα ως γνωστόν εγινε με ανταλλαγη των ληγοντων ομολογων με αλλα νεα που η ονομαστικη τους αξια ανερχεται στο 31% των κουρευθεντων ομολογων, και τα οποια θα ληγουν μετα απο 20 χρονια (το 2042). στο ποσο αυτο το ενιαιο ταμειο χρηματοπιστωτικης συνοχης θα καλυψει ενα 15% της ονομαστικης αξιας των κουρευθεντων ομολογων καθως επισης και απο 1% για καθε χρονο της εικοσαετιας που η μεταβολη του αεπ θα ειναι θετικη. ετσι στη χειριστη των περιπτωσεων (που το αεπ δεν θα εχει θετικο προσημο) τα νεα ομολογα θα καλυψουν το 46% του ονομαστικου ποσου των ομολογων που «κουρευτηκαν», ενω στην καλυτερη πειπτωση το 66%.

Βεβαια, θα μπορουσε να υποστηριξει κανεις ως δικαιολογια για την οποιαδηποτε υψους απωλεια, οτι το ποσο που κουρευτηκε ανηκε στους κοινωνικους πορους των ταμειων, που αντιστοιχουν δηλαδη στην συνεισφορα στα ταμεια μας των προμηθετων του δημοσιου και γενικοτερα των κοινωνικων εταιρων που επιβαρυνονται μεταξυ αλλων και με κρατηση 6% στις διενεργουμενες δαπανες υπερ του μτν και του ταν (το αλλο ειναι υπερ ογα και ογα χαρτοσημου) και κατα συνεπεια οτι τωρα που το κρατος εχει αναγκη τα πηρε πισω απο ολα γενικως τα ταμεια και αρα ως γενικη ρυθμιση αποτελει απλως το αναγκαιο κακο που δεν μπορουμε να το αποφυγουμε, η (διαζ) οτι οι υπαρχοντες νομοι που εδιναν στην τραπεζα της ελλαδας την δυνατοτητα να επενδυει χρηματα των ταμειων ερημην των διοικητικων συμβουλιων, το εκαναν για το καλο των ταμειων που απεκομιζαν στο παρελθον εσοδα απο αυτη τη διαδικασια, και τωρα ηρθε η ωρα να απορροφησουν το μερος της ζημιας που προκληθηκε απο την δυσμενη οικονομικη συγκυρια. επισης, υποστηριζουν καποιοι οτι δεν ειναι δυνατο να απαιτουμε απο τους ξενους επενδυτες να μας χαρισουν μερος του χρεους, και να μην κανουμε και εμεις θυσιες μισθολογικες και μη.

Ο αντιλογος στα παραπανω ειναι οτι δεν ειναι σαφες εχ αντε αν η προκληθεισα ζημια αφορα μερος η (διαζ) και το συνολο του ποσου των κοινωνικων πορων των ταμειων η (διαζ) αν επηρεαστηκαν και οι εισφορες των ασφαλισμενων χωρις τη διενεργεια μελετης. στο βαθμο που οι κοινωνικοι ποροι εχουν ξεπεραστει, τοτε οι ασφαλισμενοι συμμετεχουν στην κοινη θυσια οχι μονο με τους μισθους τους που περικοπηκαν, αλλα και με τη μεωση του εφ απαξ και των συνταξεων, καθως επισης και με τη μειωση των ασφαλιστικων τους εισφορων. βασικο ειναι οτι η εμπιστοσυνη των ασφαλισμενων στο υφισταμενο σημερα συστημα διαχειρισης των ασφαλιστικων εισφορων εχει πλεον κλονιστει σημαντικα και απαιτειται αλλαγη του. ομως, δεν γνωριζω σε ποιο βαθμο ειναι εφικτο κατι τετοιο, οταν χρηματα των ταμειων εχουν δεσμευτει για εικοσαετια και βαλε.

Το σημαντικο ειναι οτι τα Διοικητικα Συμβουλια εχουν καλυφθει νομικα για τις αποφασεις τους σχετικα με τη συμμετοχη των ταμειων τους στο psi

Ομως, τα βασικα ερωτηματα που πρεπει να απαντηθουν ειναι γιατι φτασαμε εδω, ποιος ευθυνεται, πως θα πληρωσει για το κακο που εκανε στον τοπο, και πως θα αποφυγουμε (αν τελικως σωθουμε) να ξαναδουν τα παιδια μας τετοια γεγονοτα να επισυμβαινουν στο μελλον. αυτο ειναι σημαντικο αφου στο παρελθον ειχε επισυμβει και αλλες φορες τετοιο γεγονος, αλλα δεν εληφθησαν μετρα. και βεβαια, για τους εν ενεργεια συναδελφους, υπαρχει παντα το μεγαλο ερωτηματικο, σε ποιο βαθμο θα επηρεαστει το εφαπαξ απο τα παραπανω, για δε τους συνταξιουχους, σε ποιο βαθμο θα επηρεαστουν οι επικουρικες συνταξεις.

Β.ΣΧΕΤΙΚΑ ΔΗΜΟΣΙΕΥΜΑΤΑ –ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΕΣ ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ

1)Όπως δημοσιεύθηκε στην ιστοσελίδα https://www.apofoitoissas.gr/ ) Για να ειναι μια ζημία αποζημιωτέα, (εν προκειμένω οι απωλειες που θα υποστούν τα Μετοχικά μας Ταμεία, τόσο από τα ομόλογα του Ελληνικού Δημοσίου που κατέχουν, όσο και απο τα χρηματικά τους διαθέσιμα που ευρίσκονται στην ΤτΕ και έχουν επενδυθεί σε ίδιους τίτλους) θα πρέπει να προέρχεται από παράνομη πραξη.Στις περιπτώσεις λοιπόν που τα Δ.Σ. των Μ.Τ. αποφασισαν την υιοθετηση του κουρεματος (βασει του μνημονιου 2 και του νομου που ψηφιστηκε) δεν τεκμαιρεται ούτε στοιχειοθετειται, κάποια παρανομια (δεν πρέπει να μας διαφεύγει το γεγονός, πως εμεις ειμαστε απλοί μερισματούχοι-μέτοχοι (όπως και κάποιος “ανώνυμος” κατοχος μετοχών σε μια τραπεζα). Όλα τα ανωτέρω βεβαια καταρρίπτονται εαν υπάρχει ενοχή από σύμβαση αξιώσεων.Την άσκηση όμως της αξίωσης μπορει να την υλοποιησει ο άμεσα Δικαιούχος , στην περίπτωσή μας τα Μετοχικά μας Ταμεία (ως ΝΠΔΔ αυτοτελούς νομικής προσωπικότητας) με αγωγή στην ΤτΕ, από τους ίδιους τους Προέδρους .Εξάλλου δεν θα πρέπει να ξεχνάμε πως ο ίδιος ο νόμος (αντισυνταγματικά κατά πολλούς) “υποχρέωνε” τα Ταμεία μας, στην λογική της διαφύλαξης και προστασίας των αποθεματικών τους, να κατατιθενται στην Τράπεζα της Ελλάδας με πολύ χαμηλά ετήσια μεσοσταθμικά επιτόκια, γεγονός που επέφερε (κατά την περίοδο των παχέων αγελάδων στη χωρα μας, όπου τα τραπεζικά επιτόκια είχαν διψηφια αριθμητική μορφή), μεγάλες απώλειες εισροών από τόκους, για τα Ταμεία. Επομένως μια διπλή ζημία-παράπλευρη απώλεια, μετά την αποδοχή του PSI από την ΤτΕ και χωρίς την ουσιαστική ευθύνη των ΝΠΔΔ, θα οδηγούσε με μαθηματική ακρίβεια στην ολοσχερή κατάρρευση των Μετοχικών μας Ταμείων.

Για αυτό το λόγο, επιβάλλεται οι Διοικήσεις των Ταμείων να προβούν άμεσα στις καταθέσεις αγωγών, προκειμένου αποφευχθούν τα χειρότερα…..

Γ.ΑΝΤΩΝΙΑΔΗΣ Αξκός Οικονομολόγος ε.α. Π.Ν.

2) Νομικές κινήσεις από ΔΣΑ

Οι σημαντικότεροι επιστημονικοί σύλλογοι της χώρας υπογράφουν μηνυτήρια αναφορά κατά της Τράπεζας της Ελλάδος για τη διαχείριση των αποθεματικών του Ενιαίου Ταμείου Ανεξάρτητα Απασχολουμένων (ΕΤΑΑ), ύψους έξι… δισεκατομμυρίων ευρώ.

Στην αναφορά τονίζεται πως υπάρχει άμεσος κίνδυνος να μην μπορεί στο μέλλον το Ταμείο να καταβάλει συντάξεις και παροχές, καθώς τα αποθεματικά του ΕΤΑΑ, που κατέθετε εξαναγκαστικά στην Τράπεζα της Ελλάδας με βάση τον αντισυνταγματικό νόμο 2469/1977, η διοίκηση της Τράπεζας τα «επένδυε» ανεξέλεγκτα και χωρίς καμιά προσοχή και επιμέλεια, σε ομόλογα του Ελληνικού Δημοσίου. Tην επείγουσα ποινική διερεύνηση του τρόπου διαχείρισης από την Τράπεζα της Ελλάδος των αποθεματικών του Ενιαίου Ταμείου Ανεξάρτητα Απασχολούμενων (ΕΤΑΑ) ζητεί με μηνυτήρια αναφορά που υπέβαλε στον προϊστάμενο της Εισαγγελίας Εφετών κ. Ι.Σακελλάκο ο πρόεδρος του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος Χρήστος Σπιρτζής.

Αντικείμενο της προσφυγής στον Εισαγγελέα είναι τα ποσά που επενδύθηκαν, όπως τονίζεται στην αναφορά, «με ανεξέλεγκτο τρόπο εκ μέρους της Τράπεζας της Ελλάδος σε ομόλογα και έντοκα γραμμάτια αρκετών δισεκατομμυρίων ευρώ χωρίς την παραμικρή άδεια και ενημέρωση των διοικήσεων του ΕΤΑΑ».

Η μηνυτήρια αναφορά υπογράφεται από τον Δικηγορικό Σύλλογο Αθηνών, την Ελληνική Οδοντιατρική Ομοσπονδία, τον Πανελλήνιο Ιατρικό Σύλλογο, το Συμβολαιογραφικό Σύλλογο Εφετείων Αθηνών-Πειραιώς-Αιγαίου και Δωδεκανήσου, το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος, την Ομοσπονδία Δικαστικών Επιμελητών Ελλάδος και τον Φαρμακευτικό Σύλλογο Αττικής.

Ζητείται, μάλιστα, η ανάθεση της έρευνας για την υπόθεση σε εφέτη ανακριτή. Σύμφωνα με τα όσα περιγράφονται στην μηνυτήρια αναφορά, χρήματα από τα αποθεματικά ,που υπολογίζεται πως φτάνουν τα 6 δισεκατομμύρια ευρώ, χρησιμοποιήθηκαν από την Τράπεζα της Ελλάδος για την αγορά ομολόγων του Ελληνικού Δημοσίου από το 1997 χωρίς να έχουν ενημερωθεί οι δικαιούχοι. Εκτιμάται επίσης πως το 85% των αποθεματικών είναι σε ομόλογα και όπως επισημαίνεται στην αναφορά: «σε μια εποχή που από το μεσοπρόθεσμο προβλέπεται τεράστια αύξηση των ασφαλιστικών εισφορών η Τράπεζα της Ελλάδος, ως αποκλειστικός διαχειριστής των αποθεματικών των ταμείων μας, προωθεί τόσο να ενταχθούν στο “κούρεμα” όσο και να χαθεί ένα κομμάτι από αυτά». Σε ανακοίνωση του για το θέμα ο ΔΣΑ αναφέρει : «η εν λόγω επένδυση προήλθε ως αποτέλεσμα του προφανώς, αντισυνταγματικού νόμου 2469/1977, βάσει του οποίου το ΕΤΑΑ εξαναγκαστικά κατέθετε τα αποθεματικά του στην Τράπεζα της Ελλάδος και η τελευταία τα “επένδυε” – ανεξέλεγκτα και χωρίς καμιά προσοχή και επιμέλεια – σε ομόλογα του Ελληνικού Δημοσίου».

Το ΕΤΑΑ, όπως υπογραμμίζει ο ΔΣΑ, προέκυψε, από τη συνένωση τριών υγιέστατων Ταμείων (Ταμείο Νομικών, ΤΣΜΕΔΕ και ΤΣΑΥ) και παρέμενε εύρωστο και ισχυρό, αφού μεταφέρθηκαν σ’ αυτό οι ασφαλιστικές εισφορές των μελών των ταμείων αυτών, μαζί με τα αποθεματικά και τους λοιπούς πόρους τους.

Υποστηρίζει επίσης ο ΔΣΑ:«Η Τράπεζα της Ελλάδος (δια των οργάνων της) από την πλευρά της, ως θεσμικό όργανο του Κράτους που ασκεί δημόσια εξουσία, γνώριζε από τις ετήσιες οικονομικές εκθέσεις της την τραγική Κατάσταση της Ελληνικής Οικονομίας και μάλιστα από του έτους 2009 καθώς και την ύπαρξη του υπέρογκου κρατικού χρέους.

Παρόλα αυτά, επέλεξε να προβαίνει μέχρι και σήμερα σε επενδύσεις σε τίτλους του Ελληνικού Δημοσίου με χρήση των αποθεματικών του ΕΤΑΑ, ενέργεια που συνεπάγεται προφανή βλάβη για το Ταμείο μας, το ακριβές ύψος της οποίας αναμένεται αποκαλυφθεί πλήρως από την διενεργητέα ανάκριση.

Σε κάθε περίπτωση, προκύπτει σαφώς πως η Τράπεζα της Ελλάδος ενήργησε ως διαχειριστής ξένης περιουσίας – και μάλιστα προστατευόμενης από ειδικές διατάξεις – κατά τρόπο αντίθετο προς το συμφέρον του ΕΤΑΑ και του συνόλου των ασφαλισμένων του.

Κατόπιν αυτών, εμφανίζεται πλέον υπαρκτός ο κίνδυνος να μην είναι σε θέση στο μέλλον το ΕΤΑΑ να καταβάλλει συντάξεις και παροχές».

Τονίζεται επίσης στην ανακοίνωση του ΔΣΑ πως «η παράνομη συμπεριφορά της Τράπεζας της Ελλάδος έλαβε χώρα από όργανα της Διοίκησής της, τα οποία τελούσαν σε πλήρη γνώση της επικείμενης και βέβαιης βλάβης του ΕΤΑΑ. Κατά συνέπεια, καθίσταται επιτακτική η άμεση διερεύνηση του ζητήματος, σύμφωνα με τις διατάξεις του ποινικού δικαίου, έτσι ώστε να αποκαλυφθούν οι υπαίτιοι των ως άνω αξιόποινων πράξεων και να υποστούν την προβλεπόμενη από το ισχύον δίκαιο τιμωρία».

3) ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ ΤΡΑΠΕΖΑΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ

 

ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ ΤΡΑΠΕΖΑΣ ΕΛΛΑΔΟΣ

ΕΤΟΣ ΙΔΡΥΣΗΣ 1929

Μέλος:

ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΣΥΝΔΙΚΑΛΙΣΤΙΚΩΝ ΟΡΓΑΝΩΣΕΩΝ ΚΕΝΤΡΙΚΩΝ ΤΡΑΠΕΖΩΝ ΕΥΡΩΠΗΣ (SCECBU) ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑΣ ΤΡΑΠΕΖΟΫΠΑΛΛΗΛΙΚΩΝ ΟΡΓΑΝΩΣΕΩΝ ΕΛΛΑΔΟΣ (ΟΤΟΕ) ΕΡΓΑΤΙΚΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ ΑΘΗΝΑΣ (ΕΚΑ)

Σίνα 16, 106 72 Αθήνα, Τηλ.: 210.3612104, Fax: 210.3630858, www.syte.gr, e-mail: info@syte.gr

Αθήνα: 10/10/2003

Ανακοίνωση: 18

ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟ Τ.Ε. 9 ΟΚΤΩΒΡΗ 2003 ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΗΜΕΡΑ

ΑΙΤΗΜΑ ΔΕΚΑΕΤΙΩΝ ΟΛΟΚΛΗΡΩΘΗΚΕ ΜΕ ΕΠΙΤΥΧΙΑ !!!

Συνάδελφοι,

Ψηφίστηκε χθες στη Βουλή το Νομοσχέδιο του Υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών “Κανόνες Τιμολόγησης, ρυθμίσεις Φ.Π.Α. ηλεκτρονικών υπηρεσιών και άλλες διατάξεις”, στο οποίο είχε συμπεριληφθεί στο άρθρο 18 αυτούσια η τροπολογία η οποία είχε προταθεί από τον ΣΥΤΕ και τις Νομικές Υπηρεσίες της Τράπεζας στο Υπουργείο Οικονομικών και είχε γίνει αποδεκτή από τον Υπουργό κ. Χριστοδουλάκη.

Η Τροπολογία:

ΑΡΘΡΟ 18

Με βάση τις υποχρεώσεις της Τράπεζας της Ελλάδος που απορρέουν από το άρθρο 38, για την καταβολή μισθού και σύνταξης (κύριας και επικουρικής), σε συνδυασμό με το άρθρο 71 του Καταστατικού της (ν.3421/1927):

α) Η Τράπεζα της Ελλάδος εξακολουθεί να διασφαλίζει στο ακέραιο, με κάθε πρόσφορο τρόπο, τη βιωσιμότητα των οικείων Ασφαλιστικών Ταμείων («Ταμείο Συντάξεων Προσωπικού Τράπεζας της Ελλάδος» και «Μετοχικό Ταμείο Υπαλλήλων Τράπεζα της Ελλάδος») και τις ασφαλιστικές παροχές προς το προσωπικό της, όπως αυτές καταβάλλονται σύμφωνα με τα Καταστατικά των παραπάνω Ταμείων και την εκάστοτε ισχύουσα νομοθεσία.

β) Τα προαναφερόμενα Ταμεία του Προσωπικού της Τράπεζας της Ελλάδος λειτουργούν με την υφιστάμενη νομική μορφή τους και παραμένουν αυτοτελή, μη υπαγόμενα στις ρυθμίσεις των άρθρων 5 και 6 του ν.3029/2002.

Με τη συγκεκριμένη τροπολογία επιτυγχάνεται:

α) Η διασφάλιση της βιωσιμότητας των Ταμείων μας (Συντάξεων και Μετοχικού)

  • Όλες οι αποφάσεις του Γεν. Συμβουλίου της Τ.Ε που αφορούν τα Ταμεία μας κατοχυρώνονται και νομοθετικά.
  • Συμπληρώνει τη διατύπωση του άρθρου 38 του Καταστατικού της Τ.Ε με την υποχρέωσή της να καταβάλλει στο προσωπικό της εκτός της κύριας και την επικουρική σύνταξη.

β) Το σημαντικότερο όμως είναι η εξαίρεση νομοθετικά των 2 ταμείων μας (Συντάξεων και Μετοχικού) και η κατοχύρωση της αυτοτέλειάς τους από τις ρυθμίσεις που προβλέπουν τα άρθρα 5 και 6 του Νόμου 3029/2002.

Το καθοριστικό βήμα για τη διασφάλιση των Ταμείων μας έγινε το καλοκαίρι του 2002 με την παρουσία του ΣΥΤΕ μέσα στη Βουλή και την αποτροπή της ένταξης του Ταμείου κύριας σύνταξης στο ΙΚΑ – ΤΕΑΜ όπως προέβλεπαν οι διατάξεις του Νόμου 3029/2002 για τα Ασφαλιστικά Ταμεία των άλλων Τραπεζών.

Συνάδελφοι,

Έληξε με τον καλύτερο τρόπο το Ασφαλιστικό μας, αίτημα δεκαετιών του Συλλόγου μας, γίνεται πλέον Νόμος του Κράτους.

Η μεγάλη αυτή επιτυχία του ΣΥΤΕ αποκτά ειδικότερο βάρος κάτω από τις δύσκολες σημερινές συγκυρίες, στα πλαίσια των γενικότερων ασφαλιστικών ρυθμίσεων.

Ο Σύλλογος σταθερός στη στρατηγική που χάραξε από το καλοκαίρι του 2002 (Ασφαλιστικό – Αναδιοργάνωση) κατόρθωσε με την σωστή τακτική του, τη συμπαράσταση των συναδέλφων και τη στήριξη του Προέδρου της ΟΤΟΕ Δημήτρη Κουσελά, να φέρει σε πέρας κατά τον καλύτερο τρόπο ΤΗ ΛΥΣΗ ΤΟΥ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟΥ ΜΑΣ.

ΟΛΟΙ ΣΥΣΠΕΙΡΩΜΕΝΟΙ ΣΤΟ ΣΥΛΛΟΓΟ ΓΙΑ ΝΕΕΣ ΚΑΤΑΚΤΗΣΕΙΣ

Με συναδελφικούς χαιρετισμούς ΤΟ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ



Η Τράπεζα της Ελλάδος απορρίπτει τις αιτιάσεις για τα αποθεματικά των Ταμείων

Τις διατάξεις του νόμου 2469/1997 επικαλείται η Τράπεζα της Ελλάδος σε απάντηση για τις επικρίσεις που έχει δεχθεί αναφορικά με τις τοποθετήσεις των αποθεματικών των Ασφαλιστικών Ταμείων σε ομόλογα του Ελληνικού Δημοσίου, στο λεγόμενο Κοινό Κεφάλαιο. Όπως αναφέρει η ΤτΕ σε σχετική ανακοίνωσή της τα διαθέσιμα κεφάλαια των Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου και Ασφαλιστικών Φορέων συνιστούν το Κοινό Κεφάλαιο το οποίο διαχειρίζεται η Τράπεζα της Ελλάδος. Το ενεργητικό του Κοινού Κεφαλαίου, το οποίο κατά τον νόμο αποτελεί ομάδα περιουσίας, ανήκει εξ αδιαιρέτου στους συμμετέχοντες στο Κοινό Κεφάλαιο φορείς ανάλογα με το ποσοστό συμμετοχής τους. Σε ό,τι αφορά τη διαχείριση του Κοινού Κεφαλαίου, η ΤτΕ υποστηρίζει ότι “δεν διενεργείται ελεύθερα, αλλά αυστηρά εντός του πλαισίου που θέτει ο νόμος (άρθρο 15, παρ. 11, υποπαρ. γ’, ν. 2469/1997).

4) Ο ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟΣ ΒΟΥΛΕΥΤΗ Π.ΚΟΥΡΟΥΜΠΛΗΣ ΕΠΙ ΤΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ

Ο Π.Κουρουμπλής ζητά επείγουσα ποινική διερεύνηση της διαχείρισης των αποθεματικών των Ταμείων από την ΤτΕ

Παρασκευή, 24 Φεβρουάριος 2012

Τον Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου κ. Ιωάννη Τέντε, επισκέφθηκε σήμερα το πρωί ο Ανεξάρτητος Βουλευτής και μέλος της Σ.Ε. της Ενωτικής Κίνησης κ. Παναγιώτης Κουρουμπλής. Σκοπός της επίσκεψής του η κατάθεση αιτήματος δικαστικής διερεύνησης της υπόθεσης διαχείρισης των αποθεματικών των Ασφαλιστικών Ταμείων από την Τράπεζα της Ελλάδος.

Συγκεκριμένα ο κ. Π. Κουρουμπλής ζήτησε να διερευνηθούν

α) οι ακριβείς ημερομηνίες αγοράς ομολόγων κατά τη διάρκεια της κρίσιμης περιόδου,

β) εάν η ΤτΕ προέβη στην αγορά των ομολόγων στην πρωτογενή ή στη δευτερογενή αγορά και στην περίπτωση που τα αγόρασε στη δευτερογενή αγορά, η συναλλαγή έγινε στην ονομαστική ή στην τρέχουσα αξία τους και ποιες τράπεζες απήλαξε από το βάρος των ομολόγων σε αυτή την περίπτωση;

γ) Τέλος, γιατί δεν πρέπει να επιβαρυνθούν με τη ζημιά του «κουρέματος» οι μέτοχοι της ΤτΕ αφού τα κέρδη των επενδυτικών δραστηριοτήτων της ΤτΕ αφορούν πρωτίστως τους μετόχους της, ενώ οι διοικήσεις των Ταμείων δεν είχαν σχετική ενημέρωση; Το αίτημα διερεύνησης των ανωτέρω έγινε αποδεκτό και ο κ. Εισαγγελέας δεσμεύτηκε ότι θα επιληφθεί της έρευνας τυχόν ευθυνών. Το πλήρες κείμενο του κατατεθέντος εγγράφου προς τον κ. Εισαγγελέα έχει ως ακολούθως: «Κύριε Εισαγγελέα, ως πολίτης και ασφαλισμένος, αλλά και ως Βουλευτής επιθυμώ να θέσω υπόψη σας το παρακάτω κρίσιμο ζήτημα και να ζητήσω τη διερεύνησή του, δεδομένου ότι συνιστά απειλή για τα εκατομμύρια συνταξιούχων της χώρας μας. Με βάση την ισχύουσα νομοθεσία τα Ασφαλιστικά Ταμεία καταθέτουν το μεγαλύτερο ποσό των ενεργητικών διαθεσίμων τους στην Τράπεζα της Ελλάδος. Η ΤτΕ επενδύει αυτά τα κεφάλαια έχοντας η ίδια και οι μέτοχοί της ίδια κέρδη από αυτήν την επενδυτική δραστηριότητα. Είναι γνωστό ότι από τα 18,5 δις ευρώ των Ασφαλιστικών Ταμείων κατατεθειμένα εις ρευστό στην ΤτΕ, η τελευταία επένδυσε σε ομόλογα περίπου 16 δις ευρώ. Παρά τις οχλήσεις μας η Τράπεζα αρνείται να απαντήσει στα κάτωθι κρίσιμα ερωτήματα.

Α)Ποιες ήταν οι χρονικές στιγμές στα τελευταία 4 χρόνια όπου η ΤτΕ προέβη στην αγορά ομολόγων; Γιατί έκανε αυτή την επιλογή, από τη στιγμή που λόγω της στρατηγικής της θέσης γνώριζε για την κρίση, τα ελλείμματα και τον κίνδυνο των συγκριμένων επενδύσεων;

Β)Γιατί αρνείται να απαντήσει εάν αγόρασε τα ομόλογα στην πρωτογενή ή στη δευτερογενή αγορά;

Γ) Γιατί αρνείται να απαντήσει αν – στην περίπτωση που τα αγόρασε στη δευτερογενή αγορά – τα αγόρασε στην ονομαστική ή στην τρέχουσα αξία τους και ποιες τράπεζες απήλαξε από το βάρος των ομολόγων σε αυτή την περίπτωση; Σήμερα αυτά τα ομόλογα κινδυνεύουν να υποστούν κούρεμα σε ποσοστό τουλάχιστον 50%. Από τη στιγμή που η Τράπεζα της Ελλάδος προέβη στην αγορά ομολόγων στη διάρκεια του κρίσιμου αυτού χρονικού διαστήματος και μάλιστα χωρίς καν να ενημερώσει τα Ταμεία – όχι να τα ρωτήσει, αλλά να τα ενημερώσει με δική της πρωτοβουλία – από που απορρέει η υποχρέωση να πληρώσουν τη ζημιά τα Ταμεία με κίνδυνο τη μη καταβολή συντάξεων και παροχών. Γιατί δεν αναλαμβάνουν το κόστος οι μέτοχοι της Τραπέζης Ελλάδος εφόσον η επενδυτική επιλογή ανήκει αποκλειστικά στην ίδια;

Πιστεύω ότι τα Δ.Σ. των Ταμείων θα προβούν σε μηνύσεις και αγωγές εναντίον της διοίκησης της Τραπέζης της Ελλάδος.

Ακόμα και αν οι διοικήσεις των Ταμείων δεν προβούν στη διεκδίκηση των δικαιωμάτων τους από την Τράπεζα της Ελλάδας, είναι προφανές ότι οι ίδιοι οι ασφαλισμένοι θα υποβάλλουν μηνύσεις τόσο κατά των Δ.Σ. των Ταμείων, όσο και κατά της Διοίκησης της Τράπεζας της Ελλάδος. Κύριε Εισαγγελέα,

Η απειλή της πείνας και της απόγνωσης συνιστά το πλέον γόνιμο έδαφος κοινωνικής ανάφλεξης την οποία όλοι απευχόμαστε. Αν οι θεσμοί της Δημοκρατίας δεν φανούν ικανοί να αποκαταστήσουν την κοινωνική αδικία και το κοινωνικό έγκλημα που συνιστά η παράνομη απαίτηση της ΤτΕ να πληρώσουν οι ασφαλισμένοι και τα Ταμεία το κόστος που απορρέει από τις δικές της παράνομες και έκνομες πράξεις και ανέρχεται σε 8 δις ευρώ, τότε υπονομεύουν τον εαυτό τους και τη νομιμοποίηση τους σε μία εποχή που η χώρα τους χρειάζεται περισσότερο από ποτέ.

Κατόπιν τούτου ζητώ την άμεση, επείγουσα ποινική διερεύνηση του ζητήματος προκειμένου να υποστούν οι ένοχοι (φυσικοί και ηθικοί αυτουργοί) την παραδειγματική τιμωρία για τις αξιόποινες πράξεις που από τη δικαστική έρευνα ήθελε αποδειχθεί ότι διέπραξαν, προκειμένου να σωθούν τα Ασφαλιστικά Ταμεία τα οποία διαφορετικά θα οδηγηθούν σε κατάρρευση».

 

5)ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΕΡΩΤΗΣΗ ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ

ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΕΡΩΤΗΣΗ : Η λεηλασία των αποθεματικών των Ασφαλιστικών Ταμείων από την Τράπεζα της Ελλάδος.

 

 

06/03/12

Προς τους Υπουργούς Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης και Οικονομικών

Οι εργαζόμενοι και οι συνταξιούχοι δικαιολογημένα συμμετέχουν και πρωτοστατούν στις πολύμορφες αγωνιστικές κινητοποιήσεις και ανάμεσα στα κεντρικά τους αιτήματα είναι η απαίτηση να σταματήσει η λεηλασία των αποθεματικών των ασφαλιστικών Ταμείων και να επιστραφούν τα «κλεμμένα» όπως προβάλλουν με το γνωστό αγωνιστικό τους σύνθημα.

Είναι γνωστό ότι τα αποθεματικά είναι χρήματα των εργαζομένων που εισπράττονται στην πηγή και άρα είναι ο ιδρώτας και η δουλειά της μισθωτής εργασίας σε χρήμα. Από τον ιδρώτα αυτό τον εργαζομένων 19 δις ευρώ διαχειρίζεται η Τράπεζα της Ελλάδας με βάση τους αντεργατικούς και αντιασφαλιστικούς νόμους που έχουν μέχρι σήμερα ψηφιστεί, είτε από τις κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ, είτε από τις κυβερνήσεις της ΝΔ. Από τα 19 δις ευρώ η Τράπεζα της Ελλάδος έδωσε 16 δις ευρώ για αγορά ομολόγων. Το γεγονός από μόνο του είναι σκάνδαλο αφού η Διοίκηση της ΤτΕ από τον ρόλο και τις ευθύνες της γνώριζε τις συνέπειες της καπιταλιστικής κρίσης και τους κινδύνους τέτοιας διαχείρισης χρημάτων που δεν είναι της ΤτΕ, είτε των μετοχών της, αλλά είναι χρήματα των εργαζόμενων και μόνο.

Η ψήφιση μάλιστα πρόσφατα νόμου που απαλλάσσει τις διοικήσεις Τραπεζών, Οργανισμών και Ταμείων από τις ευθύνες Διαχείρισης των αποθεματικών, ενισχύει τις υποψίες των εργαζόμενων και των συνταξιούχων ότι όλα αυτά αποτελούν μεθόδευση και σχεδιασμό της σημερινής κυβέρνησης και των προηγούμενων κυβερνήσεων.

ΕΡΩΤΩΝΤΑΙ οι κ. Υπουργοί,

· Πότε και σε ποιες τιμές αγόρασε η Τράπεζα της Ελλάδας από την δευτερογενή αγορά, Ελληνικά Ομόλογα από Τράπεζες, από φυσικά και νομικά πρόσωπα.

· Πώς θα καλυφθούν άμεσα από το κράτος το 100% των απωλειών των Ασφαλιστικών Ταμείων από το «κούρεμα».

· Αν σε αναλόγου τύπου διαχείρισης αποθεματικών έκαναν και απ’ ευθείας αγορές κρατικών ομολόγων, με αποφάσεις των Διοικήσεων των Ασφαλιστικών Ταμείων.

Ο βουλευτής

Μαυρίκος Γιώργος

ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Βέρα Νικολαΐδου): Συνεχίζουμε με την με αριθμό 628/6-3-2012 Επίκαιρη Ερώτηση του Βουλευτή του Κομμουνιστικού Κόμματος Ελλάδας κ. Γεωργίου Μαυρίκου προς τους Υπουργούς Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης και Οικονομικών, σχετικά με τη διαχείριση των αποθεματικών των Ασφαλιστικών Ταμείων από την Τράπεζα της Ελλάδος.

Στην ερώτηση του κ. Μαυρίκου, θα απαντήσει επίσης ο Υπουργός Εργασίας, κ. Γεώργιος Κουτρουμάνης, αφού πρώτα ο κ. Μαυρίκος, μας την παρουσιάσει.

Ορίστε, κύριε Μαυρίκο, έχετε το λόγο.

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΜΑΥΡΙΚΟΣ: Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.

Κύριε Υπουργέ, το Κομμουνιστικό Κόμμα Ελλάδας, οι Βουλευτές του ΚΚΕ δεν είναι ούτε η πρώτη, ούτε η εκατοστή φορά που φέρνουμε ζητήματα που αφορούν τα θέματα της κοινωνικής ασφάλισης, τα θέματα των αποθεματικών των ταμείων. Είναι άπειρες οι φορές που μέχρι σήμερα επίμονα, σταθερά επιδιώκουμε να αναδείχνουμε αυτά τα ζητήματα, επειδή πιστεύουμε ότι -και το καταλαβαίνουν και όλοι οι εργαζόμενοι- συντελείται ένα διαχρονικό έγκλημα, μια διαχρονική λεηλασία σε βάρος του ιδρώτα των ίδιων των εργαζομένων και των εισφορών τους.

Είναι γνωστό ότι από το 1950, όταν ακόμα εισέρεαν μόνο εισφορές στο ΙΚΑ και τους άλλους ασφαλιστικούς οργανισμούς που σταδιακά δημιουργούνταν και ιδρύονταν, τα αποθεματικά των ταμείων λεηλατήθηκαν, χαρίστηκαν, δόθηκαν σαν θαλασσοδάνεια ή σαν δανεικά και αγύριστα σε καπιταλιστές και σε εφοπλιστές, προκειμένου να «αναπτύξουν» την Ελλάδα, όπως υποστήριζαν οι τότε κυβερνήσεις.

Αντικειμενικά, αν εκτιμήσει κανένας αυτήν τη λεηλασία φτάνει να υπολογίσει σε παραπάνω από 50 δισεκατομμύρια τις απώλειες. Αν λογαριάσουμε τώρα και συναθροίσουμε εκεί τη λεηλασία με το μεγάλο κόλπο του Χρηματιστηρίου το 1999 πρέπει να προσθέσουμε 6-7 δισεκατομμύρια. Αν προσθέσουμε τα περιβόητα δομημένα, κλπ, πάλι επίσης αυξάνεται σε ιλιγγιώδη νούμερα αυτή η λεηλασία.

Και τώρα έχουμε το καινούργιο έγκλημα. Θριαμβολογείτε για το κούρεμα. Θριαμβολογείτε για το κούρεμα, προσπαθείτε να διαμορφώσετε ένα κλίμα ικανοποίησης και ευχαρίστησης στους εργαζόμενους, ενώ είναι παραπάνω από βέβαιο ότι κουρεύονται 105 δισεκατομμύρια και φορτώνονται καινούργιο δάνειο οι εργαζόμενοι και οι πλάτες τους με 134 δισεκατομμύρια. Αυτή είναι η πραγματικότητα. Σ’ αυτά τα 134 καινούργια πρέπει να προστεθούν και τα 12 δισεκατομμύρια που λεηλατούνται πάλι με το κούρεμα των αποθεματικών, όπου μονάχα για το ’12-’13 από το κούρεμα υπολογίζεται ότι χάθηκαν 1,5 δισεκατομμύριο. Αυτή είναι η πραγματικότητα.

Και το ερώτημα που κάνουμε και επιμένουμε είναι το εξής: Η Τράπεζα της Ελλάδος αγόρασε από τη δευτερογενή αγορά, σε τι τιμές αγόρασε όταν είχαν χαρακτηριστεί τα ομόλογα σκουπίδια;

Γιατί νομοθετήσατε την απαλλαγή των διοικήσεων των τραπεζών και των ασφαλιστικών οργανισμών από οποιαδήποτε ποινική ευθύνη; Γιατί δεν καταθέτετε τα έγγραφα που ζητάμε κατ’ επανάληψη; Γιατί δεν απαντάτε στο κεντρικό αίτημα ότι πρέπει να καλυφθούν στο 100% όλες αυτές οι απώλειες του ιδρώτα των εργαζομένων; Περιμένουμε να δούμε τι θα κάνετε και όχι τι θα πείτε, διότι είναι παραπάνω από βέβαιο ότι εφόσον η κατάσταση έτσι πορεύεται, οι νέοι εργαζόμενοι και η νέα γενιά όχι μονάχα σύνταξη δεν θα δικαιούται, αλλά ούτε ελπίδα δεν θα μπορεί να έχει.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Βέρα Νικολαΐδου): Το λόγο έχει ο Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης κ. Γεώργιος Κουτρουμάνης.

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΟΥΤΡΟΥΜΑΝΗΣ (Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης): Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.

Είναι γνωστά πολλά απ’ αυτά που είπατε σε σχέση με την εξέλιξη των οικονομικών των ταμείων και τις πολιτικές που εφαρμόστηκαν ειδικότερα τις πρώτες δεκαετίες λειτουργίας του συστήματος, όταν τα χρήματα ήταν κατατεθειμένα άτοκα για πολλά χρόνια χωρίς να έχουν τις ανάλογες αποδόσεις, ειδικά σε μια περίοδο όπου τα πλεονάσματα ήταν μεγάλα λόγω του γεγονότος ότι η σχέση ασφαλισμένων-συνταξιούχων ήταν ευνοϊκή.

Θα συμφωνήσετε και εσείς, όμως, ότι τουλάχιστον τα τελευταία είκοσι χρόνια υπήρχε μια άλλη πολιτική σε σχέση με τα αποθεματικά των ταμείων. Δόθηκε, δηλαδή, η δυνατότητα στα ταμεία να εισπράττουν τόκους μεγαλύτερους από την τρέχουσα αξία της μεταβολής του δείκτη τιμών καταναλωτή και έτσι κατάφεραν τα ταμεία να αποκτήσουν αποθεματικά. Πρέπει να σας πω ότι στο τέλος της δεκαετίας του ’70 τα αποθεματικά των ασφαλιστικών ταμείων ήταν μόλις στο 4% του ΑΕΠ, ενώ την τελευταία δεκαετία είχαν φτάσει το 15% του ΑΕΠ. Έτσι, λοιπόν, δημιουργήθηκε αυτή η περιουσία.

Θα συμφωνήσετε, επίσης, ότι όταν συζητούσαμε για επένδυση των ασφαλιστικών ταμείων, μπορεί να διαφωνούσαν κάποιοι για το Χρηματιστήριο ή για άλλες επενδύσεις, όλοι όμως, συμφωνούσαν στο ότι η ασφαλέστερη επένδυση ήταν η κατάθεση στην Τράπεζα της Ελλάδος και η αγορά ομολόγων ελληνικού Δημοσίου. Κανένας δεν μπορούσε να προβλέψει αυτή την εξέλιξη που οδήγησε σήμερα στην απομείωση της αξίας αυτών των ομολόγων.

Βέβαια, η απομείωση δεν έγινε χθες, δεν έγινε με το «κούρεμα». Τα ασφαλιστικά ταμεία έχουν μια περιουσία της τάξης των είκοσι έξι δισεκατομμυρίων ευρώ μαζί με τα ακίνητά τους. Εάν πριν από ένα ή δυο μήνες τα ταμεία είχαν προχωρήσει σε μια ρευστοποίηση της περιουσίας τους, ουσιαστικά η πραγματική περιουσία θα ήταν της τάξης των οχτώ δισεκατομμυρίων ευρώ, διότι αν κάποιος πήγαινε να ρευστοποιήσει ακόμα και το Ομόλογο του Ελληνικού Δημοσίου στην αγορά, θα είχε μια διαφορά στην ονομαστική με την πραγματική αξία της τάξης του 70% με 75%. Άρα, η απομείωση της αξίας των ελληνικών ομολόγων είχε γίνει πολύ πριν τη συγκεκριμένη διαδικασία του PSI.

Σήμερα, δόθηκε η δυνατότητα στα ασφαλιστικά ταμεία να ανταλλάξουν αυτά τα ομόλογα, που είχαν αξία της τάξης του 25% σε σχέση με την αρχική ονομαστική αξία με νέα ομόλογα τα οποία έχουν αξία 47%. Ταυτόχρονα, ψηφίστηκε η ρύθμιση εκείνη με την οποία προβλέπεται η ίδρυση ταμείου ενίσχυσης και αποκατάστασης των ταμείων και του ασφαλιστικού συστήματος με μεταφορά περιουσιακών στοιχείων από το δημόσιο. Τις επόμενες μέρες, βεβαίως, όταν θα έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία, θα είμαστε σε θέση να πούμε πολύ συγκεκριμένα πράγματα. Πάντως, οι απώλειες των ασφαλιστικών ταμείων θα καλυφθούν.

Για να καλυφθούν οι απώλειες πρέπει να έχει εξασφαλιστεί η διάσωση της χώρας που πολλοί την υποτιμούν. Βασική προϋπόθεση, όμως, για να μπορεί να καταβάλλεται η σύνταξη στο συνταξιούχο και ο μισθός είναι να υπάρχει η δυνατότητα από την πλευρά του κρατικού Προϋπολογισμού να συμβάλει σε αυτές τις δαπάνες που είναι τεράστιες.

Θα καταθέσω ένα πίνακα που δείχνει ποιες είναι οι επιχορηγήσεις από τον κρατικό Προϋπολογισμό στα ασφαλιστικά ταμεία. Αναφέρατε κάποια νούμερα για το πόσα χρήματα χάθηκαν και πόσες τελικά είναι οι απώλειες από τη διαδικασία του PSI, δηλαδή τη διαδικασία ανταλλαγής των ομολόγων.

Όμως, από το 2000 μέχρι το 2012 ο κρατικός προϋπολογισμός έχει δώσει στα ταμεία ένα ποσό της τάξης των 154,5 δισεκατομμυρίων ευρώ. Για το επόμενο διάστημα, για την επόμενη τριετία 2013-2014-2015, για να μπορέσουν τα ταμεία να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους, έχει προβλεφθεί ποσό 42 δισεκατομμυρίων ευρώ για το σύνολο των ασφαλιστικών ταμείων.

Επομένως, το δημόσιο, όχι μόνο είναι παρόν, αλλά θα είναι και απόλυτα συνεπές στις υποχρεώσεις του, για να μπορέσουν τα ταμεία και αυτά με τη σειρά τους να καταβάλλουν τις συντάξεις και τις άλλες παροχές. Σε αυτό το πλαίσιο θα υπάρξει και η ανάλογη στήριξη, έτσι ώστε να καλυφθούν οι απώλειες οι οποίες προέκυψαν μετά την εξέλιξη που είχαν τα ελληνικά ομόλογα.

Ευχαριστώ.

(Στο σημείο αυτό ο Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης κ. Γεώργιος Κουτρουμάνης καταθέτει για τα Πρακτικά το προαναφερθέν έγγραφο, το οποίο βρίσκεται στο αρχείο του Τμήματος Γραμματείας της Διεύθυνσης Στενογραφίας και Πρακτικών της Βουλής)

ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Βέρα Νικολαΐδου): Το λόγο έχει ο ερωτών Βουλευτής κ. Γεώργιος Μαυρίκος.

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΜΑΥΡΙΚΟΣ: Κύριε Υπουργέ, δεν μας απαντήσατε στην ουσία του ερωτήματος. Η Τράπεζα της Ελλάδος αγόρασε από τη δευτερογενή αγορά ομόλογα του ελληνικού δημοσίου; Ένα το κρατούμενο.

Δεύτερον, σε τι τιμή τα αγόρασε;

Τρίτο ζήτημα. Εάν ένας εργαζόμενος δεν μπορούσε να προβλέψει την εξέλιξη ή την ένταση της κρίσης του καπιταλιστικού συστήματος, η Τράπεζα της Ελλάδος, που είναι η κατεξοχήν αρμόδια για όλα αυτά τα ζητήματα, δεν έβλεπε πού πάει η κατάσταση; Αυτό το επαναλαμβάνουμε και πάλι σε συνδυασμό με τη νομοθετική ρύθμιση με την οποία απαλλάσσεται από οποιαδήποτε ποινική ευθύνη για τη διαχείριση των αποθεματικών των ασφαλιστικών ταμείων. Τι σχέση έχουν; Δεν είναι αλληλένδετα; Αυτά είναι τα βασικά, τα κεντρικά ζητήματα.

Λέτε για την ενίσχυση, για τη στήριξη, για την προσπάθεια. Εδώ επιχειρείται να γίνει πλιάτσικο στην ακίνητη περιουσία των ασφαλιστικών ταμείων, που είναι και αυτή περιουσία των ίδιων των εργαζομένων. Στην ουσία, μέσα από τη λεηλασία και το πλιάτσικο της ακίνητης και κινητής περιουσίας των ασφαλιστικών οργανισμών, προσπαθείτε να διαμορφώσετε συνθήκες για να δίνετε μια σύνταξη 300 ευρώ. Αυτό δεν είναι σύνταξη. Οι εργαζόμενοι και οι συνταξιούχοι δεν θέλουν ελεημοσύνη. Να, γιατί το «κούρεμα» των αποθεματικών των ασφαλιστικών ταμείων στην ουσία τρέφει το κεφάλαιο και σκοτώνει την ελπίδα και το δικαίωμα των εργαζομένων να έχουν σύνταξη και ιατροφαρμακευτική περίθαλψη.

Αυτή είναι η κατάσταση. Για εμάς, αυτό που έχει αξία να κατανοήσουν η εργατική τάξη, τα λαϊκά στρώματα, η νέα γενιά και όλοι, είναι ότι με τέτοιες πολιτικές δεν μπορεί κανείς να προσδοκά ότι θα εξασφαλίσει ένα κοινωνικοασφαλιστικό σύστημα τέτοιο που να ανταποκρίνεται στις σύγχρονες ανάγκες της λαϊκής οικογένειας. Να γιατί λέμε ανυπακοή, να γιατί λέμε ότι χρειάζεται αγώνας για την αποδέσμευση, να γιατί μιλάμε για μονομερή διαγραφή του χρέους με πάλη για τη λαϊκή εξουσία. Γιατί εδώ και από το «κούρεμα» εσείς επιχειρείτε να διαμορφώσετε μια εικονική πραγματικότητα και να τραγουδούν ορισμένοι το αλήστου μνήμης «γιατί χαίρεται ο κόσμος και χαμογελά, πατέρα» κ.λπ., ενώ θα έπρεπε οι εργαζόμενοι στο σύνολό τους να αντεπιτεθούν και να αποκαλύψουν τι παιχνίδι παίζεται σε βάρος τους. Γιατί από το «κούρεμα» τα παράσιτα κερδίζουν και το κοινωνικοασφαλιστικό σύστημα χάνει. Αυτή είναι η πραγματικότητα.

Με βάση όλα αυτά, από την πλευρά μας, ως Κομμουνιστικό Κόμμα Ελλάδας, επιμένουμε και έχουμε ζητήσει κατάθεση εγγράφων για τα συγκεκριμένα ζητήματα, όχι γιατί έχουμε καμιά δικομανία -δεν μας χαρακτηρίζουν τέτοια πράγματα- αλλά γιατί θέλουμε να αποκαλύψουμε ποιος είναι ο χαρακτήρας αυτών των πολιτικών που έχετε εφαρμόσει και εσείς και οι προηγούμενες κυβερνήσεις και γιατί πρέπει η εργατική τάξη να συστρατευθεί με τις προτάσεις του ΚΚΕ, που μπορούν να δώσουν ορίζοντα και προοπτική και στον τομέα της κοινωνικής ασφάλισης.

Ευχαριστώ.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Βέρα Νικολαΐδου): Και εγώ σας ευχαριστώ.

Το λόγο έχει ο Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης κ. Γεώργιος Κουτρουμάνης.

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΟΥΤΡΟΥΜΑΝΗΣ (Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης): Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.

Νομίζω ότι το να υπάρξει ελάφρυνση στο χρέος της χώρας, κατά 100 δισεκατομμύρια ευρώ, δεν είναι κάτι το αρνητικό, το αντίθετο θα έλεγα: είναι μια επιλογή και ένα αποτέλεσμα που οδηγεί σε περισσότερους πόρους για τους εργαζόμενους, για την ανάπτυξη, για την πραγματική οικονομία. Τώρα πώς βγαίνει το συμπέρασμα ότι αυτό το κούρεμα λειτουργεί υπέρ των παράσιτων που είπατε ή οτιδήποτε άλλο, δεν το έχω καταλάβει πραγματικά.

Σε ό,τι αφορά το ερώτημα πόσο αγόρασε η Τράπεζα της Ελλάδος θα πω το εξής: Κοιτάξτε, η Τράπεζα της Ελλάδος έχει τη δυνατότητα -και αυτό προβλέπεται από το νόμο- να επενδύει τα χρήματα του κοινού κεφαλαίου σε ομόλογα του ελληνικού δημοσίου, για να μπορεί να δώσει τα επιτόκια εκείνα που έδινε από 3,4% έως 4% στα ταμεία. Και βέβαια τα ταμεία είχαν ένα σταθερό εισόδημα μέσα απ’ αυτή την κατάθεση-επένδυση.

Από εκεί και πέρα στο ερώτημα που βάζετε για τις διοικήσεις, πρέπει να ξέρετε ότι οι διοικήσεις αποφάσιζαν και αποφασίζουν ελεύθερα για τις επενδύσεις των ομολόγων. Γιατί, όπως σας είπα και πριν, αν ανατρέξετε τρία, τέσσερα, πέντε χρόνια πίσω, όλοι ξέραμε και όλοι λέγαμε τότε ότι ασφαλέστερη επένδυση είναι η επένδυση στα ομόλογα του ελληνικού δημοσίου. Και κάθε στιγμή ένα ταμείο που θα ήθελε να ρευστοποιήσει, μπορούσε να πάρει το 100% της αξίας και να έχει πάρει και όλο το προηγούμενο διάστημα τα τοκομερίδια που του αναλογούσαν.

Αναφερθήκατε στις συντάξεις και στην προοπτική τους και είπατε για 300 ευρώ το μήνα. Πρέπει να σας πω ότι αν διαβάσετε προσεχτικά τα στοιχεία, αλλά και τα μέτρα, τα οποία έχουμε πάρει μέχρι τώρα θα δείτε ότι είναι μέτρα τα οποία έχουν προστατεύσει τις χαμηλές συντάξεις. Δηλαδή, σε ένα εκατομμύριο συνταξιούχους δεν έχει μειωθεί η σύνταξή τους. Σε ορισμένες περιπτώσεις, όπως στις περιπτώσεις των συνταξιούχων του Ο.Γ.Α., έχει αυξηθεί με τα 30 ευρώ που δόθηκαν στο τέλος του 2009. Για 35% επιπλέον συνταξιούχους -κοντά στις οχτακόσιες χιλιάδες- έχει μειωθεί οριακά ή στη χειρότερη περίπτωση μέχρι 4%- με 5%. Δεν σημαίνει ότι και αυτή η μείωση δεν είναι επώδυνη, αλλά για να ξέρουμε ακριβώς τι έχει γίνει. Μείωση σημαντική έχουν οι συντάξεις, οι οποίες είναι από το μεσαίο και πάνω επίπεδο, δηλαδή από τα 1.200-1.300 ευρώ και πάνω. Εκεί υπάρχει μεγάλη μείωση, όντως. Αλλά οι χαμηλοσυνταξιούχοι έχουν προστατευθεί σε πολύ μεγάλο βαθμό και πρέπει να πούμε, για να είμαστε ειλικρινείς, ότι η προοπτική των συντάξεων και η βιωσιμότητα των ταμείων εξαρτάται βεβαίως από την πορεία της χώρας και τις συνθήκες που επικρατούν στην πραγματική οικονομία -δηλαδή, μισθοί, εισόδημα, ανεργία: σημαντικοί παράγοντες που επηρεάζουν το ασφαλιστικό- αλλά και από δύο άλλες παραμέτρους, που δεν πρέπει να τις ξεχνάμε. Δηλαδή, τον έλεγχο των δαπανών, όπου έχουμε κάνει παρά πολύ σημαντική δουλειά. Και αυτά που βλέπετε με το Ι.Κ.Α. της Καλλιθέας τελευταία, δεν είναι τίποτε άλλο από μια σειρά πράξεων, οι οποίες είχαν ζημιώσει και ζημίωναν σημαντικά το Ι.Κ.Α. και ζημίωναν μέχρι τώρα και έχουμε καταφέρει να μαζέψουμε όσο ήταν δυνατόν αυτή την κατάσταση. Δεν είναι μόνο αυτή η απάτη σε βάρος του Ι.Κ.Α.. Ήταν η απάτη με τις εξήντα μια επιχειρήσεις και τους δεκάδες χιλιάδες ασφαλισμένους για τους οποίους δεν είχαν πληρωθεί ποτέ εισφορές. Ήταν οι σαράντα χιλιάδες συντάξεις «μαϊμού», που έχουν καταργηθεί και αναζητούνται τα αναδρομικά. Είναι οι πέντε χιλιάδες αλλοδαποί, οι οποίοι δήλωναν μόνιμη κατοικία την Ελλάδα και οι οποίοι ερχόντουσαν μόνο ένα μήνα. Είναι μια σειρά από πράγματα που έχουν γίνει σ’ αυτό τον τομέα και έχουν οδηγήσει στη σημαντική μείωση των δαπανών. Σε ετήσια βάση πρέπει να σας πω ότι είναι 3,2 δισεκατομμύρια ευρώ και όχι μόνο από αυτά βέβαια, αλλά και μέσα από την περιστολή της σπατάλης που υπήρχε στο φάρμακο και στην υγειονομική περίθαλψη.

Τέλος, θέλω να πω κλείνοντας, ότι δεν μπορεί το ασφαλιστικό σύστημα να στηριχθεί μόνο στην επιχορήγηση του κράτους. Πρέπει να στηριχθεί και στην συνέπεια των επιχειρήσεων και των ασφαλισμένων να καταβάλουν τις ασφαλιστικές τους εισφορές. Δυστυχώς στη χώρα μας όλα τα προηγούμενα χρόνια και πολύ περισσότερο τα τελευταία χρόνια που υπάρχει και κρίση όλο και περισσότεροι είναι εκείνοι οι οποίοι είναι ασυνεπείς στις υποχρεώσεις τους. Και καλά, με τις επιχειρήσεις οι οποίες οφείλουν σημαντικά ποσά, μπορείς να κινηθείς δικαστικά, να εφαρμόσεις τα μέτρα αναγκαστικής είσπραξης. Δεν μπορείς όμως να στραφείς εναντίον τριακοσίων χιλιάδων αγροτών ή τριακοσίων πενήντα χιλιάδων ελεύθερων επαγγελματιών που οφείλουν ο καθένας από 10.000 ή 15.000 ευρώ. Αυτό όμως, είναι ένα πραγματικό πρόβλημα.

Επειδή ζήτησα κάποια στοιχεία από τον ΟΓΑ -θα τα καταθέσω για να έχετε και εσείς, να έχουν και όλοι μία εικόνα τι συμβαίνει- για να δω πόσοι πληρώνουν τις ασφαλιστικές εισφορές που είναι χαμηλές, γιατί βεβαίως υπάρχει το επιχείρημα ότι είναι υψηλές οι ασφαλιστικές εισφορές και δεν υπάρχει η δυνατότητα να πληρωθούν, το ποσοστό που καταβάλει τις εισφορές είναι 60%, από αυτούς που είναι ενεργοί ασφαλισμένοι. Το υπόλοιπο 40% δεν καταβάλει ασφαλιστικές εισφορές.

Αν αναζητήσει κανένας να δει σε κάθε νομό τι συμβαίνει, διαπιστώνει ότι στους νομούς που ζουν οι φτωχότεροι στα ορεινά, στην Αρκαδία, στα Γρεβενά, στην Ευρυτανία, εκεί είναι συνεπείς. Αντίθετα σε περιοχές που είναι πλούσιες στον κάμπο, στην Κρήτη, σε άλλες περιοχές, θα δει ότι η εισπραξιμότητα είναι πάρα πολύ μικρή.

Άρα, ποιο είναι το συμπέρασμα; Το συμπέρασμα είναι ότι δεν υπάρχει σε πολλές περιπτώσεις η ασφαλιστική συνείδηση που έπρεπε να υπάρχει για να μπορέσουμε να στηρίξουμε τις συντάξεις. Πώς μπορεί να έχει κάποιος απαίτηση να στηριχθούν οι συντάξεις, να έχουμε και καλύτερες συντάξεις όταν το 40% δεν καταβάλει τις ασφαλιστικές του εισφορές;

Θα καταθέσω και τα στοιχεία του ΟΑΕ, τα οποία είναι χειρότερα. Εκεί φαίνεται ότι περίπου το 55% είναι εκείνο που καταβάλει εισφορές, ενώ το 45% δεν καταβάλει. Μπορούμε να έχουμε ασφαλιστικό σύστημα όταν δημιουργούμε τη λογική ότι όποιος δεν πληρώνει είναι ο πιο ξύπνιος;

(Στο σημείο αυτό ο Υπουργός κ. Γεώργιος Κουτρουμάνης καταθέτει για τα Πρακτικά τα προαναφερθέντα έγγραφα, τα οποία βρίσκονται στο αρχείο του Τμήματος Γραμματείς της Διεύθυνσης Στενογραφίας και Πρακτικών της Βουλής)

Εάν εδώ όλοι δεν στείλουμε το μήνυμα ότι κύριοι για να στηριχθούν οι συντάξεις πρέπει να ανταποκριθείτε στις υποχρεώσεις σας, τα επόμενα χρόνια θα είναι δυσκολότερα για το ασφαλιστικό σύστημα. Επομένως, πρέπει ο καθένας να αναλάβει τις ευθύνες του. Ο καθένας έχει τις ευθύνες του και τις υποχρεώσεις του.

Κατανοούμε, γι’ αυτό κάνουμε και ρυθμίσεις κατά καιρούς, ότι υπάρχουν δυσκολίες στις επιχειρήσεις, δυσκολίες στον ασφαλισμένο, τον έμπορο, τον βιοτέχνη. Τον διευκολύνουμε, αλλά δεν μπορεί να συνεχιστεί αυτή η κατάσταση όπου όλοι θεωρούν ως τελευταία υποχρέωση την καταβολή των ασφαλιστικών τους εισφορών.

Ευχαριστώ.

 

6) ΠΑΡΟΧΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ ΑΠΟ ΜΤΝ ΠΡΟΣ ΠΟΕΠΛΣ

1. Σε απάντηση της Τράπεζας της Ελλάδος στην επιστολή μας, όπου ζητούσαμε πληροφορίες σχετικά με τα διαθέσιμα κεφάλαια του ΜΤΝ, μας παρέπεμψαν σε επιστολή που απέστειλαν στο ΜΤΝ, δίνοντας τις παρακάτω διευκρινήσεις:

α. Τα διαθέσιμα κεφάλαια του ΜΤΝ μαζί με τα διαθέσιμα κεφάλαια των λοιπών Ν.Π.Δ.Δ. και ασφαλιστικών φορέων που κατατίθενται στην ΤΤΕ συνιστούν το κοινό κεφάλαιο των Ν.Π.Δ.Δ. και ασφαλιστικών φορέων το οποίο διαχειρίζεται η ΤτΕ.

β. Σύμφωνα με τον ν.2469/1997 η ΤτΕ είναι υποχρεωμένη να επενδύει το ενεργητικό του κοινού κεφαλαίου άμεσα και αποκλειστικά σε ομόλογα και έντοκα γραμμάτια του Ελληνικού δημοσίου.

γ. Το κοινό κεφάλαιο συνιστά ομάδα περιούσιας που ανήκει εξ αδιαίρετου στους συμμετέχοντες φορείς, έτσι και τα κεφάλαια του ΜΤΝ επενδυθήκαν από κοινού με τα κεφάλαια των υπόλοιπων φορέων σε ομόλογα του Ελληνικού δημοσίου.

δ. Απολήψεις χρηματικών ποσών για την κάλυψη εκτάκτων ταμειακών αναγκών του ΜΤΝ δεν συνιστούν αναλήψεις από τραπεζικό λογαριασμό, αλλά ρευστοποιήσεις μέρους η του συνόλου της μερίδας του ΜΤΝ στο κοινό κεφάλαιο.

ε. Παρουσίαση αναλυτικής περιγραφής του συνόλου του ενεργητικού του κοινού κεφαλαίου κατά την 31-1-2012 όπου τα αποτελέσματα της διαχείρισης δείχνουν ότι η τρέχουσα αξία των μερίδων του ΜΤΝ, που αποτυπώνει την εικόνα της στιγμής, είναι μειωμένη κατά 50% περίπου δηλ. από τα 110.000.000 στα 55.000.000 ευρώ.

2. Σε συνέχεια λοιπόν όλων των παραπάνω, καταρχήν αξίζει να σημειωθεί

α. Οι καταθέσεις των Ν.Π.Δ.Δ. και των ασφαλιστικών ταμείων στην TτE είναι υποχρεωτική σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία.

β. Η ΤτΕ ουδέποτε ενημέρωσε το ΜΤΝ για την αγορά ομολόγων για λογαριασμό του

γ. Το μόνο αρμόδιο όργανο για την διαχείριση της περιουσίας του ταμείου είναι το Δ.Σ.

δ. Η μόνη αγορά ομολόγων από το ταμείο ήταν της τάξεως του 1.500.000 από το ΕΚΟΕΜΝ και 4.500.000 από το ΜΤΝ τα οποία και με την ενεργοποίηση των ρητρών ασφαλείας που προέβλεπε το PSI, κουρεύτηκαν κατά 53% περίπου.

ε. Το ΜΤΝ ουδέποτε έχει λάβει κρατική επιχορήγηση

3. Συνεκτιμώντας όλα τα ανωτέρω:

Καλούμε την Ελληνική πολιτεία στο σύνολό της να λάβει άμεσα όλα τα αναγκαία μέτρα ώστε τα διαθέσιμα του ασφαλιστικού μας φορέα να διατηρηθούν στο ύψος των καταθέσεών του.

Επιφυλασσόμαστε κάθε νόμιμου δικαιώματός μας, με σκοπό την διασφάλιση των κεφαλαίων του ΜΤΝ, με δεδομένο ότι η ΤΤΕ δεν απαλλάσσεται τυχόν ευθυνών της από την επιτυχή η μη διαχείριση των διαθεσίμων του κοινού κεφαλαίου, ταυτόχρονα δε υποχρεούται να το διαχειρίζεται επ’ ωφελεία των συμμετεχόντων σε αυτό και μάλιστα με την απόδοση τόκου.

4. Η παραπάνω ενημέρωση από την Ομοσπονδία γίνεται με μοναδικό σκοπό την πλήρη και ακριβής αποτύπωση της πραγματικότητας.

Σε καμία περίπτωση δεν επιδιώκουμε την σύγχυση και τον πανικό από τους συναδέλφους, στους οποίους συνιστούμε ψυχραιμία, σύνεση και αυτοσυγκράτηση από βιαστικές αποφάσεις ζωής.

Η Ομοσπονδία με κάθε τρόπο και με κάθε μέσο που διαθέτει θα κινηθεί στην κατεύθυνση της διασφάλισης του κόπου και του μόχθου όλων μας.

Ξεκινάμε έναν εξαιρετικά δύσκολο αγώνα και σας χρειαζόμαστε δίπλα μας.

7)ΚΟΥΡΕΜΑ ΟΜΟΛΟΓΩΝ Μ.Τ.Ν.-ΘΕΣΕΙΣ ΑΞΚΩΝ ΛΣ ΚΑΙ ΕΛ.ΑΚΤ.

Σύμφωνα με ενημέρωση που λάβαμε, μετά από πρωτοβουλία μας, από την Διοίκηση του ΜΤΝ, το Ταμείο – ως Ομολογιούχος τίτλων αξίας περί τα 6 εκατομ. ευρώ – κλήθηκε,στο πλαίσιο της διενεργούμενης ψηφοφορίας για την ανταλλαγή ομολόγων (PSI), να δώσει τη θετική ή αρνητική του ψήφο και παράλληλα να δηλώσει στην Τράπεζα της Ελλάδος μία εκ των ακολούθων επιλογών: 1. Θετική ψήφος επί της διενεργούμενης ψηφοφορίας ΚΑΙ προσφορά των τίτλων προς ανταλλαγή, ανεξαρτήτως αποτελέσματος της ψηφοφορίας.

2. Θετική ψήφος επί της διενεργούμενης ψηφοφορίας.

3. Αρνητική ψήφος επί της διενεργούμενης ψηφοφορίας.

Διευκρινίζεται ότι εφόσον προκύψει αυξημένη πλειοψηφία 2/3 υπέρ της ανταλλαγής ομολόγων, θα πραγματοποιηθεί ανταλλαγή όλων των τίτλων ανεξαρτήτως των τυχόν αρνητικών ψήφων των ομολογιούχων.

Τα μέλη του Δ.Σ./ΜΤΝ αποφάσισαν την αποδοχή της δεύτερης επιλογής, λαμβάνοντας υπόψη την οικονομική κατάσταση της χώρας, αλλά και εκτιμώντας ότι η απώλεια των διαθεσίμων σε ποσοστό 53% θα επιφέρει τη μικρότερη ζημία.

Η απόφαση αυτή του Ταμείου δεν μας βρίσκει σύμφωνους, καθώς θα επιφέρει σημαντική ζημία στο Ταμείο, χωρίς να έχει εξασφαλιστεί ο τρόπος αναπλήρωσης των απωλειών. Αδιευκρίνιστη παραμένει η πρόθεση της Τράπεζας της Ελλάδος, αναφορικά με το «κούρεμα» τίτλων, που κατέχει η ίδια επ’ ωφελεία του ΜΤΝ και εγγίζουν τα 100 εκατομ. ευρώ και τα οποία υποχρεωτικά είχαν κατατεθεί σε αυτή, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία. Επίσης, πέρα από κάθε λογική αποτελεί το γεγονός ότι η ΤτΕ καλείται να αποφασίσει για την τύχη της περιουσίας του Ταμείου και κατ’ επέκταση των μετόχων και μερισματούχων, ερήμην αυτών και χωρίς την συναίνεσή τους.

Για άλλη μια φορά, βρισκόμαστε με την πλάτη στον τοίχο, για την αποδοχή τετελεσμένων. Δυστυχώς, η αναγκαστική υποχρέωση των ασφαλιστικών Ταμείων να στηρίζουν διαχρονικά τις επιλογές των κυβερνήσεων, επενδύοντας σε τίτλους του ελληνικού δημοσίου, αποβαίνει μοιραία για τα Ταμεία, με την απομείωση των αποθεματικών τους.

Εμείς, ως εκπρόσωποι των μετόχων και μερισματούχων Αξιωματικών Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ., καταγγέλλουμε την εκβιαστική αυτή πρακτική που εφαρμόζεται από την Κυβέρνηση συνεργασίας και οδηγεί, για άλλη μια φορά, στην καταλήστευση των αποθεματικών των Ταμείων μας.

Απαιτούμε την άμεση αποκατάσταση της προξενηθείσας από το επικείμενο «κούρεμα» ζημίας, στην περιουσία των Ταμείων, που κτίστηκε με τον κόπο και το υστέρημα των εργαζομένων και επιφυλασσόμεθα για κάθε νόμιμη ενέργειά μας, σε περίπτωση που αυτή δεν πραγματοποιηθεί.

 

8)ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΑΝΕΑΕΔ ΑΠΟ 15/3/2012

ΘΕΜΑ: Διαθέσιμα κεφάλαια ΝΠΔΔ

 

1. Σύμφωνα με ανάρτηση στην επίσημη ιστοσελίδα της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ενώσεων Προσωπικού Λιμενικού Σώματος (Π.Ο.Ε.Π.Λ.Σ.), η Τράπεζα της Ελλάδος σε ερώτηση της ΠΟΕΠΛΣ σχετικά με τα διαθέσιμα κεφάλαια του ΜΤΝ, παρέπεμψε σε επιστολή που απέστειλε προς το ΜΤΝ στην οποία μεταξύ των άλλων αναφέρει και τα εξής:

i. Τα διαθέσιμα κεφάλαια του ΜΤΝ μαζί με τα διαθέσιμα κεφάλαια των λοιπών Ν.Π.Δ.Δ. και ασφαλιστικών φορέων που κατατίθενται στην ΤΤΕ συνιστούν το κοινό κεφάλαιο των Ν.Π.Δ.Δ. και ασφαλιστικών φορέων το οποίο διαχειρίζεται η ΤτΕ.

ii. Σύμφωνα με τον ν.2469/1997 η ΤτΕ είναι υποχρεωμένη να επενδύει το ενεργητικό του κοινού κεφαλαίου άμεσα και αποκλειστικά σε ομόλογα και έντοκα γραμμάτια του Ελληνικού Δημοσίου.

iii. Το κοινό κεφάλαιο συνιστά ομάδα περιούσιας που ανήκει εξ αδιαίρετου στους συμμετέχοντες φορείς, έτσι και τα κεφάλαια του ΜΤΝ επενδυθήκαν από κοινού με τα κεφάλαια των υπόλοιπων φορέων σε ομόλογα του Ελληνικού δημοσίου.

iv. Απολήψεις χρηματικών ποσών για την κάλυψη εκτάκτων ταμειακών αναγκών του ΜΤΝ δεν συνιστούν αναλήψεις από τραπεζικό λογαριασμό, αλλά ρευστοποιήσεις μέρους η του συνόλου της μερίδας του ΜΤΝ στο κοινό κεφάλαιο.

v. Παρουσίαση αναλυτικής περιγραφής του συνόλου του ενεργητικού του κοινού κεφαλαίου κατά την 31-1-2012 όπου τα αποτελέσματα της διαχείρισης δείχνουν ότι η τρέχουσα αξία των μερίδων του ΜΤΝ, που αποτυπώνει την εικόνα της στιγμής, είναι μειωμένη κατά 50% περίπου δηλ. από τα 110.000.000 στα 55.000.000 ευρώ.

2. Επειδή η απάντηση της ΤτΕ είναι ιδιαίτερα νεφελώδης σε ότι αφορά την τύχη του χαρτοφυλακίου των ομολόγων και έντοκων γραμματίων του Ελληνικού Δημοσίου που κατέχει το κοινό κεφάλαιο των Ν.Π.Δ.Δ. και ασφαλιστικών φορέων, παρακαλούμε όπως:

i. Μας διαθέσετε το σχετικό έγγραφο της Τραπέζης της Ελλάδος προς το ΜΤΝ.

ii. Μας γνωρίσετε:

1) Σε ποιες συγκεκριμένες ενέργειες έχετε προβεί,προκειμένου διευκρινιστεί, εάν τα εν λόγω ομόλογα και έντοκαγραμμάτια του Ελληνικού Δημοσίου συμμετέχουν στην ανταλλαγή ομολόγων στα πλαίσια του PSI, ή πρόκειται να εξοφληθούν κανονικά στη λήξη τους.

2) Σε ποιες ενέργειες προτίθεστε να προβείτε στην περίπτωση που το ως άνω χαρτοφυλάκιο, συμμετέχει στην ανταλλαγή ομολόγων, που σημαίνει απώλεια περιουσίας των Ταμείων σε ποσοστό άνω του 60% και την στη συνέχεια πρακτική αδυναμία εκπλήρωσης των υποχρεώσεών τους προς τους μετοχομερισμάτουχους τους.

3. Αντίστοιχα τα ΜΤΣ, ΜΤΑ καθώς και οι ΕΑΑΣ, ΕΑΑΝ, ΕΑΑΑ,παρακαλούνται όπως μας ενημερώσουν για τα διαθέσιμα τους κεφάλαια τα οποία είναι κατατεθειμένα στην Τράπεζα της Ελλάδος καθώς και αντίστοιχες ενέργειες στις οποίες έχουν προβεί.

9)ΕΡΩΤΗΣΗ ΣΤΗ ΒτΕ

 

 

alt

 

 

 

 

Διαδωστε τα νέα του Συνδέσμου